reklama

Prečo neučíme študentov pre 21. storočie?

To, akú formu a najmä kvalitu bude mať tvoje vzdelanie, závisí len na tebe!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kontinuálne pokračujeme v tom, čo sa začalo realizovať ešte v roku 1774 pod taktovkou Márie Terézie. V obsahu pribudlo síce viac predmetov a technologický pokrok priniesol rozvoj učebných pomôcok, avšak, ak porovnáme historický vývoj v školstve s napredovaním trebárs v medicíne, stavebníctve, či v automobilovom priemysle, tak naši študenti stále zažívajú dobu Osvietenstva.

A to v 21. storočí, v dobe, v ktorej sme krôčik vzdialení od ,,vesmírnej turistiky”. V každom hodnotení sa naše školstvo pohybuje na priečkach na míle vzdialených špičke. PISA, ranking OECD, QS World Universities Ranking atď.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sylaby predmetov reflektujúce rok 1993. Inštitualizácia vzdelávania. Hierarchizácia celého systému (študenti tvoria spodok pyramídy). Neustále zmeny vo vedení. Slabé prepojenie vzdelávania s praxou. Lipnutie na memorovaní faktov systematicky od prvej triedy. Materiálne, finančné a hlavne personálne zdroje na univerzitách len ťažko porovnateľné so svetom.

Namiesto toho, aby sme podporovali v študentovi jeho individuálne nadanie a kompetencie, snažíme sa celú triedu dostať na rovnakú úroveň. Produkujeme študentov, ktorí majú široký záber, no v ničom nevynikajú.

Áno, aj naše školstvo sa mení. Kalamár, pľuvadlo v rohu triedy, trstenica a aj telesné tresty sú odkazom dávnej minulosti. No aj tak celá filozofia nášho školstva reflektuje na zaužívané schémy vzdelávacieho procesu zo začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia, takzvaná subjektovo orientovaná výuka resp. elementárne vzdelávanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyučujeme konkrétny predmet alebo odbor a nie to, ako jeho teóriu aplikovať v praxi čiže jednotlivé poznatky spojiť do celku. Poučky, definície, vzorce, skúškové, zápočet, diplom a nazdar!

Ale vždy máme na výber – aj pri vzdelaní. Máte na výber klasické slovenské (české) vzdelanie, ktoré do určitej miery reflektuje zmeny a potreby globálneho sveta alebo moderné vzdelanie založené na rozvoji kritického myslenia, orientované na praktické využitie vedomostí a vzdelanie v cudzom jazyku.

Presne také isté, ako majú rovesníci napr. z Dánska, Švédska či Británie.

Roman Hutira

Roman Hutira

Bloger 
  • Počet článkov:  136
  •  | 
  • Páči sa:  39x

Verím, že každý z nás je strojcom svojho štastia. Sami si vieme ovplyvniť vlastný osud a tým ďalej pomôcť druhým. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu