Mileniáli – aký sú mladí Slováci vlastnými očami?

Autor: Roman Hutira | 22.11.2019 o 7:31 | (upravené 22.11.2019 o 18:48) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  103x

O každej generácii tvrdí tá predchádzajúca, že je "horšia". O generácii mileniálov sa vraví, že sú ešte o kúsok "horší"! Smartfóny, Redbull, Aperol, Netflix, minimálna schopnosť sústrediť sa, sebavedomá maska a za ním prázdno?

A možno sa im vie len dostať pod kožu o niečo lepšie a pevnejšie tvrdý marketing značiek, ktoré svoje produkty povýšili efektne na spoločenské trendy.

Priťiahnuté za vlasy? Preháňam, hádžem všetkých mladých do jedného vreca? Jedna vec im chýba s určitosťou a to sú prechodové rituály, ktoré by im nastavili zrkadlo. V našej strednej Európe pomaly strácajú na význame sociálne zvyky spojené s prechodom medzi jednotlivými životnými etapami.

V starom Ríme malým 10-ročným chlapcom pálili pred očami hračky. Na ostrovoch Vanuatu v Pacifiku chlapci museli zvládnuť skok z Krok vpred – štúdium v zahraničí 23 približne 8 metrov vysokej veže, istení len priviazaním nôh hrubými výhonkami liany. Ak tento rituál zvládli, prešli do ďalšej etapy života. Príroda pre dievčatá vytvorila vlastný rituál dospelosti a prechod do druhej etapy života sa dial, keď sa stali mamami.

Aj u nás sme ešte v nedávnej minulosti mali podobný transformačný rituál. Ten zažívali chlapci v podobe narukovania na povinnú dvojročnú prezenčnú vojenskú službu. Počas nej mali dostatočne veľa času a možností zažiť intenzívne pocity samoty, disciplíny, osamostatnenia sa. Mali čas odhaliť svoje fyzické aj psychické limity a boli nútení sa prispôsobiť a vytvoriť si okolo seba sociálne zázemie.

V dnešnej dobe je už ale svet inde, a takéto transformačné rituály sa postupným vývojom spoločnosti v našich zemepisných šírkach vytratili. Dnešná mládež stráca fázu života, ktorá by ich zocelila. Celoštátne organizovaný šport sme vymenili za počítačové hry, out-doorové aktivity sme nahradili prechádzkami v nákupných centrách, zakončené plechovkou Monsteru.

Schválne, len tak pre seba, spočítajte si, koľko hodín ste minulý týždeň strávili s elektronickým zariadením v ruke, či v obchodnom centre. A teraz koľko ich bolo v prírode, či trávenými športom?

V nasledujúcom videu nájdete skvelý rozhovor so zástupkyňou mileniálov, o tom ako sa vnímajú oni sami a ako vnímajú spoločenský tlak a naše očakávania, orientáciu na výkon či v akom zmysle zasahujú do ich života technológie a sociálne siete.

No a spolu možno zistíme aj to, že sú vlastne celkom fajn.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Slosiarik z Focusu: Matovičovi pomohlo stíhanie Naďa

Kollár je akoby jazýčkom na váhach, vraví sociológ.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Decembrový prieskum je skúpejší na dobré správy než v minulosti

Prognózovať iné ako pat je neprirodzené.


Už ste čítali?